16.04.2024
16.04.2024

Касцёлы Беларусі. Цікавыя факты ад Алены Масла

logo
Падарожжы
0
Памер шрыфта:
  • A
  • A
  • A

Той год адлічыў апошнюю бабуліну восень.

…Ціхім вераснёвым днём, калі сонца прыпякала, імкнучыся нацалаваць зямлю перад блізкімі халадамі; калі павучкі на бязважкіх павуцінках луналі над зямлёй і хваліліся перад светам сваім летуценнем; калі кусты шпарагу на залацістых абрывах у пясчаных кар’ерах пеставаліся ў абдымках лёгкага ветрыка – над возерам раптам пачуўся трэск, грукат, шум... Хутка ён аціх, і праз нейкі час людзі загаварылі: абваліўся дах у старога касцёла. У мяне ж сцялася душа ад прадчування: наша бабуля Аміля апошнім часам хварэла... Бабуля так любіла гэты касцялок, столькі ўспамінаў захоўвала пра яго ў сваім сэрцы, столькі расказвала нам, малым, пра яго!

Прадчуванне не падманула – бабулі не стала ў тую ж восень, нібы «стары касцёл» падаў знак яе душы збірацца ў вечны вырай… З тае пары мне «стары касцёл» – яшчэ адна светлая згадка пра любую бабулю.

***

«Стары касцёл» стаіць на паўвостраве, якраз насупраць бацькоўскай хаты. Пабудаваны ў сярэдзіне ХІХ стагоддзя панам Мілашам на знак самоты па рана спачылай маладой жонцы. Ёсць і «новы» – каменны прыгажун на процілеглым беразе возера, узведзены па падабенству да касцёла з паўночнай Італіі ў 1939 годзе. Па адкрыцці ён стаў збіраць на святы парафіян.

Стары Касцёл

 

«Стары» ж служыў сям’і Мілашаў капліцай, у скляпеннях яны хавалі сваіх спачылых… У эпоху змагання з рэлігіяй і культавымі збудаваннямі ён быў зачынены, скляпенні разбітыя і абрабаваныя, а сама капліца аддадзеная пад склад угнаенняў. Знаходзіліся вісусы, якія цягалі са скляпенняў косткі, а чарапамі гулялі ў футбол. Людзі кажуць, адзін з гэтых «футбалістаў» ці то разбіўся на матацыкле, ці раптоўна памёр – час ідзе, падрабязнасці відазмяняюцца, адно перадаецца выснова: святатацтва беспакараным не застаецца.

***

Доўгі час «стары касцёл» стаяў закінуты і гібеў. На пачатку 1990-х яго адбудавалі і вярнулі да жыцця айцы-марыяне. Цяпер у Ідолце-Мілашове дзейнічаюць два касцёлы: «новы», Маці Божай Шкаплернай, і «стары» – тут, на паўвостраве, імшы адбываюцца па серадах. Палюбавацца ж на «беларускі Тадж-Махал», як з любоўю яшчэ называюць капліцу на паўвостраве, едуць турысты з усёй Беларусі.

Касцёлы

Абодва касцёлы з Ідолта-Мілашова ўваходзяць у турыстычны маршрут «Сярэбраны пярсцёнак Мёршчыны».

***

«Новы» касцёл Маці Божай Шкаплернай ніколі не зачыняўся. У савецкія часы вакол яго заўжды было жыццё, за якім абавязвалі сачыць мясцовую школу. Выглядала гэта так: на Божае Нараджэнне і Вельканац настаўнікі мусілі ісці на імшу, адсочваць у касцёле дзяцей і спісы «злоўленых» падаваць куды належыла.

Не пайсці на гэтыя «ловы» настаўнікі не маглі. Але ніхто ім там ніколі не пападаўся, бо нашы мудрыя настаўнікі ў святочныя часы нібы слеплі. З года ў год не бачылі нікога, хаця за рэдкім выпадкам у касцёле разам з бацькамі былі амаль усе вучні.

Вяртаючыся з касцёлу, мама і тата (абодва настаўнікі) нават дома не абмяркоўвалі нічога і не называлі ніякіх імёнаў. Касцёльная тэрыторыя ахоўвалася як палестынка, на якой жыццё ішло паводле сваіх законаў, глеба гадавала зернеткі, якія праз час меліся выбіцца ў свет дужымі парасткамі.

***

Заўжды хадзіла ў касцёл наша бабуля Аміля. Часцяком тата адвозіў і забіраў яе на машыне, бо касцёл хоць і месціўся непадалёк ад хаты, але ў бабулі былі дужа хворыя ногі. Сын і нявестка з павагай ставіліся да бабулінай пабожнасці. Яна ж не чытала ім мараляў за тое, што дзяцей да касцёла не вадзілі. Расказвала пра Езуса, пераказвала святое пісанне. Аднойчы ж сабрала ўнукоў і павезла за Дзвіну, у Педрую. Там усіх акрысціла. Памятаю, па вяртанні паведаміла пра гэта тату, ён толькі кіўнуў і прамовіў коратка: «Добра!»

Педруя

Так у маім жыцці з’явіўся яшчэ адзін значны касцёл – Унебаўзяцця Найсвяцейшай Дзевы Марыі. Знаходзіцца ён зараз у Еўразвязе, на латвійскім беразе Дзвіны. Цяперашні барочны мураваны будынак (магчыма, аўтар праекта італьянскі архітэктар А. Парако) з дзвюма вежамі быў узведзены ў 1759-м годзе. Да той пары на яго месцы стаяў драўляны будынак, пабудаваны па загадзе князя Льва Сапегі ў 1632-м годзе, але ў 1759-м годзе ён згарэў.

***

Праз мястэчка Германавічы ў Шаркаўшчынскім раёне дарога вяла на Лужкі, дзе мы былі частымі гасцямі – у Лужках жылі бабуля Лена і дзед Аўгуст, бацькі нашай мамы. «Германавічы» на наш дзіцячы слых былі сугучнымі з «Германіяй», і малодшая сястра была перакананая, што там жылі немцы (жылі тады і жывуць там цяпер, канешне ж, свае – беларусы).

У цэнтры Германавічаў, непадалёк ад моста праз Дзісну-раку, высіўся велічны касцёл. Мы глядзелі на яго званіцы як зачараваныя – выдавала, што хмары за іх чапляюцца. Пазней я даведалася, што гэта – касцёл Перамянення Пана, будаваны ў 1787 годзе з цэглы па фундацыі ўладальніка маёнтка Ігнаці Шырына і размешчаны насупраць сядзібна-паркавага ансамбля Шырынаў. У 1948 годзе зачынены і выкарыстоўваўся мясцовай гаспадаркай пад свае патрэбы. Вернуты вернікам у 1988 годзе.

Таксама даведалася, што нейкі час тут служыў ксёндз Ідэльфонс Бобіч, вядомы ў літаратуры як пісьменнік Пётра Просты. Дарэчы, у Германавічы ксёндз быў пераведзены з касцёла Маці Божай Шкаплернай у Ідолце-Мілашове, дзе пачынаўся яго пастырскі шлях.

У Германавіцкім касцёле хрысцілі сваіх дзяцей Аўгуст і Алена Цярэшкі, нашы дзед і бабуля «па кудзелі».

***

Маё дзяцінства прыпала на тыя часы, калі найчасцей сустракаліся не дзеючыя, а разбураныя храмы. Яны былі нібы той магніт – зманьвалі зведаць  схаваныя таямніцы. І колькі б дарослыя не папярэджвалі дзяцей не лезці ў разваліны, колькі б не забівалі дошкамі чорныя дзюркі выбітых вокнаў, усё адно дасужыя «даследчыкі» вынаходзілі, як прабрацца ўсярэдзіну.

Закарцела мне прабрацца ў Лужэцкі касцёл пасля таго, як пачула легенду пра пані ў чорным, якая абыходзіць яго штовечар і кіруе на блізкія могілкі. Хлопцы, якія ўдавалі з сябе экскурсаводаў і гарантавалі ўбачыць прывід, мелі дзьве ўмовы. Першай было не напужацца і абыйсці вялікі могільнік упрыцемках – гэта была праверка на смеласць.  Мы з сяброўкай Марынкай вытрывалі выпрабаванне, хоць і надрыжэліся.

Другой умовай было аддаць экскурсаводам па рублю з экскурсанта. Столькі грошай мы не мелі, але на дваіх назбіралі семдзесят капеек. Нашыя праваднікі пакруцілі насамі на драбязу, але ўсё ж пагадзіліся выканаць абяцанне. Праўда, гарантый ужо не давалі. Калі сцямнела, мы з Марынкай кожная сваёй сцежкай прабраліся да касцёла і намерыліся лезці ўсярэдзіну праз ададраныя дошкі, на якія нам указалі праваднікі.

Але раптам закрычалі, залапаталі крыллем і ўзняліся з дрэваў птушкі! Нас як ветрам здзьмула – відавочна, не спрацавалі гарантыі па зніжках... Я з пераляку доўгі час нават набліжацца да касцёла баялася.

Лужскі касцёл

Лужэцкі касцёл Святога Архангела Міхаіла, які хваляваў дзіцячае ўяўленне, быў помнікам архітэктуры «віленскага барока». Заснаваны ўладальнікам Лужкоў полацкім кашталянам Валерыянам Жабам у 1744— 1756 гадах. Быў зачынены пасля вайны ў канцы 1940-х, у 1988 вярнуты парафіі.

Легенды Косава. Цікавыя факты пра Палац Пуслоўскіх і музей-сядзібу Тадэвуша Касцюшкі

***

У нашых бабулі і дзеда «па кудзелі» было адзінаццаць дзяцей. Усе гадаваліся дагледжанымі, апранутымі, накормленымі, усім дзед з бабай далі адукацыю. Гэта значыць, гаспадарка круцілася як на калясе, а гаспадары хвіліны вольнай не мелі каб перавесці дух. Самі вырошчыалі збожжа і лён, жанчыны пралі, ткалі, шылі, вязалі, пяклі хлеб – нейкія хадзячыя мануфактуры, а не людзі. Як у іх на ўсё сілаў ставала?..

Пытаю сябе і сама сабе адказваю: давала сілы вера. Ніколі не бачыла, каб бабуля лайдачыла і ніколі не бачыла яе сярдзітай. Заўжды нечым былі заняты яе рукі, на твары – усмешка, а сама цішком моліцца. Увесь час. Даклічамся яе сваімі пытаннямі – адкажа спакойна, патлумачыць – і зноў моліцца.

Пакуль быў зачынены касцёл, бабуля хадзіла на малебны ў капліцу на могілкі – там час ад часу збіраліся вернікі і аднекуль прыязджаў ксёндз. Ну а як адчынілі касцёл – для бабулі пачалося сапраўднае вольнае жыццё. Штовечар у буднія дні, а таксама ў нядзелю і на касцельныя святы яна абавязкова ішла на імшу.

Аднойчы я спытала бабулю Алену, ці ёсць розніца, дзе маліцца? Яна глянула на мяне ўважліва, усміхнулася і адказала, што ёй – няма. Аднак у касцёле лягчэй засяродзіцца на малітве.

***

Яшчэ памятаю, калі былі малымі, у нашу вёску часта то да адных, то да другіх прыязджалі госці з Польшчы. Наведваўся да нас таксама адзін вуек. Памятаю, як дакараў ён нашу бабулю Амілю за тое, што ад веры адступіліся. Не яе асабіста, але яе – за ўсю тагачасную палітыку. Бабуля слухала моўчкі, з годнасцю, тады казала: «Вядома, у вас на Бога не забыўшыся, касцёлы не пазакрываўшы. Але і мы тут без Бога не жывем».

Я чула гэтыя размовы і дужа злавала на польскага дзядзьку. Я жыла ў адным пакоі з бабуляй. Бачыла, як пачынае і заканчвае яна кожны дзень з малітвай. А, галоўнае, ведала, як паважаюць і любяць маю бабулю людзі, якая яна добрая і мудрая. Яна ніколі не пляткарыла, не зводзіла, не падманвала – а нейкі госць з-за свету сварыцца на яе… Ад той пары і жыве ўва мне перакананне, што той бог жывы, якога носіць чалавек у душы і сэрцы. Аднойчы прысніла сон – зямля ў агні. Гараць будынкі, бібліятэкі… І чую голас: «Усё на Зямлі можна знішчыць, усё, апроч душы чалавечай».

***

Мінуў час. Адчынены і адноўлены храмы, будуюцца новыя. Даражу імі, сведкамі нашай гісторыі, месцамі, дзе можна засяродзіцца на малітве і прыўзняцца над будзёнымі клопатамі ды жыццёвымі праблемамі… Але веру, што ўсе мы – у Бога на далоні штохвіліны. У храмах і па-за храмамі. Што ўся Зямля і ёсць храм, дзе чалавецтва мусіць навучыцца жыць годна.

Яшчэ больш матэрыялаў пра цікавыя мясціны Беларусі чытайце тут.

Унікальны ўзор беларускай неаготыкі. Чаму трэба наведаць Троіцкі касцёл у Гервятах?

Матэрыялы на сайце slushna.by носяць інфармацыйны характар і прызначаныя для адукацыйных мэтаў. Інфармацыя не павінна выкарыстоўвацца ў якасці медыцынскіх рэкамендацый. Ставіць дыягназ і прызначае лячэнне толькі ваш урач. Рэдакцыя сайта не нясе адказнасці за магчымыя негатыўныя наступствы, якія ўзніклі ў выніку выкарыстання інфармацыі, размешчанай на сайце slushna.by

0

Журналіст, пісьменніца, прыхільніца здаровага ладу жыцця